Documents  Computer Music Journal | enregistrements trouvés : 26

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- n° 31-2 - pp.54-72

Le but des pitch-spelling algorithms est d'identifier par l'ordinateur la tonalité correcte des notes dans un passage de musique tonale (C#4, Bb5,...) L'algorithme de Chew et Chen a fait l'objet d'une optimization qui démontre que cet algorithme peut être simplifié de plusieurs façons sans compromettre ses performances.

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- n° 31-2 - pp.39-53

La thérapie par la musique profite généralement à des gens handicapés moteur, mentalement déficients, ayant des problèmes de développement et d'apprentissage, la maladie d'Alzheimer ou de Parkinson, atteints d'autisme, de problèmes liés à l'abus de substances, des dommages cérébraux, une douleur aigüe et chronique, ... Jouer d'un instrument, comme le piano, la guitare ou la batterie peut s'avérer difficile voire infaisable pour des patients atteints de dysfonctions motricesMusic Maker a été conçu comme une alternative, un outil d'utilisation simple pour une thérapie active par la musique, une interface homme-ordinateur qui convertit les mouvements du corps en signaux visuels ou sonores en utilisant le software EyesWeb.
La thérapie par la musique profite généralement à des gens handicapés moteur, mentalement déficients, ayant des problèmes de développement et d'apprentissage, la maladie d'Alzheimer ou de Parkinson, atteints d'autisme, de problèmes liés à l'abus de substances, des dommages cérébraux, une douleur aigüe et chronique, ... Jouer d'un instrument, comme le piano, la guitare ou la batterie peut s'avérer difficile voire infaisable pour des patients ...

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- n° 31-2 - pp.20-38

Le Centre de Musique Electronique de Columbia-Princeton (CPEMC) à New York City, fut établi en 1959 par le directeur fondateur Vladimir Ussachevsky, accompagné de Milton Babitt, Otto Luening et Roger Sessions. Portrait

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- n° 31-2 - pp.10-19

Natasha Barrett est compositrice freelance vivant en Norvège. Son oeuvre compositionnelle consiste en des pièces pour instruments et électronique live, installations sonores, danse, théâtre et projection d'animations, mais toute son énergie semble ressortir de ses compositions acousmatiques. Entretien

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- n° 31-1 - pp.68-93

Alors que le numérique et les technologies de l'information progressent, les technologies de l'analyse documentaire et de la reconnaissance optique des caractères connaissent une utilisation plus large. La reconnaissance optique de la musique imprimée a été abordée pour la première fois dans les années 1960 (Pruslin 1966). Les techniques OCR standard ne peuvent être appliquées dans le cadre de reconnaissance de partitions en raison de la structure bi-dimensionnelle de la notation musicale. Dans une pièce, la position horizontale definit différentes longueurs de notes, et la position verticale, une hauteur de note.
Analyse.
Alors que le numérique et les technologies de l'information progressent, les technologies de l'analyse documentaire et de la reconnaissance optique des caractères connaissent une utilisation plus large. La reconnaissance optique de la musique imprimée a été abordée pour la première fois dans les années 1960 (Pruslin 1966). Les techniques OCR standard ne peuvent être appliquées dans le cadre de reconnaissance de partitions en raison de la ...

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- n° 31-1 - pp.50-67

The system consists of wireless sensors that are given to audience members to collect rhythm and activity information from the crowd that can be used to dynamically determine musical structure, sonic events, and (or) lighting control.

Le système consiste en de petits capteurs sensoriels portatifs distribués à l'audience pour collecter les rythmes et les informations sur l'activité de la foule qui peuvent être utilisés pour déterminer de façon dynamique la structure musicale, les événements sonores, et (ou) le contrôle des lumières.
The system consists of wireless sensors that are given to audience members to collect rhythm and activity information from the crowd that can be used to dynamically determine musical structure, sonic events, and (or) lighting control.

Le système consiste en de petits capteurs sensoriels portatifs distribués à l'audience pour collecter les rythmes et les informations sur l'activité de la foule qui peuvent être utilisés pour déterminer de façon ...

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- n° 31-1 - pp.29-49

Bending or even breaking the rules of a CA (Cellular Automata), introduced here as "automata bending", is analogous to the circuit-bending techniques demonstrated by Qubais Reed Ghazala and others. As with circuits, applying such techniques to CA permits transforming simple and elementary systems into more-dynamic generators.

Déformer ou même casser les règles d'un CA (Automate Cellulaire) présenté ici comme "automata bending" est analogue aux techniques de "circuit bending" démontrées par Qubais Reed Ghazala et d'autres. Comme avec les circuits, appliquer de telles techniques aux automates cellulaires permet de transformer des systèmes simples ou élémentaires en des générateurs plus dynamiques.
Bending or even breaking the rules of a CA (Cellular Automata), introduced here as "automata bending", is analogous to the circuit-bending techniques demonstrated by Qubais Reed Ghazala and others. As with circuits, applying such techniques to CA permits transforming simple and elementary systems into more-dynamic generators.

Déformer ou même casser les règles d'un CA (Automate Cellulaire) présenté ici comme "automata bending" est analogue aux ...

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- n° 31-1 - pp.10-28

Roger Reynolds has been a major figure investigating the confluence of music and technology since the 1960s. As resources have evolved, his works have explored live analog electronics, fixed analog and digital media, and live processing of acoustic sound - all unified and directed by a distinct compositional voice that balances intuition with formalized thought.

Roger Reynolds a été une figure majeure depuis les années 60 dans la recherche à la confluence de la musique et de la technologie.
Tandis que les ressources évoluaient, ses travaux exploraient la musique électronique analogique, les médias numériques et analogiques, et la diffusion en temps réel de sons acoustiques.
Roger Reynolds has been a major figure investigating the confluence of music and technology since the 1960s. As resources have evolved, his works have explored live analog electronics, fixed analog and digital media, and live processing of acoustic sound - all unified and directed by a distinct compositional voice that balances intuition with formalized thought.

Roger Reynolds a été une figure majeure depuis les années 60 dans la recherche à la ...

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- n° Vol.30, n°3 - pp.67-76

We have all heard numerous melodies, whether they come from commercial jingles, jazz ballads, operatic arias, or any of a variety of different sources. How a human detects similarities in melodies has been studied extensively. There has also been some effort in modeling melodies so that similarities can be detected algorithmically.

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- n° Vol.30, n°3 - pp.53-66

Because Mr. Perle's music is non-tonal, it lends itself particularly well to computer-assisted mathematical analysis. We have developed a simple computer application, T3RevEng, that helps determine the organization and context of the material, based on the input of pitch classes expressed as integers.

La musique de G. Perle étant atonale, elle se prête particulièrement bien à une analyse mathématique assistée par ordinateur.
Because Mr. Perle's music is non-tonal, it lends itself particularly well to computer-assisted mathematical analysis. We have developed a simple computer application, T3RevEng, that helps determine the organization and context of the material, based on the input of pitch classes expressed as integers.

La musique de G. Perle étant atonale, elle se prête particulièrement bien à une analyse mathématique assistée par ordinateur.

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- n° Vol.30, n°3 - pp.22-37

This research extends real-time, physics-based sound synthesis in computer music. Using our system, one can synthesize sounds resulting from striking three-dimensional models of objects in an interactive music setting.

Cette recherche prolonge la réflexion sur la synthèse sonore en temps réel et basée sur la physique du son dans la musique par ordinateur. En utilisant notre système, on peut synthétiser des sons résultants de la percussion d'un objet en trois dimensions pour en faire un décor musical interactif.
This research extends real-time, physics-based sound synthesis in computer music. Using our system, one can synthesize sounds resulting from striking three-dimensional models of objects in an interactive music setting.

Cette recherche prolonge la réflexion sur la synthèse sonore en temps réel et basée sur la physique du son dans la musique par ordinateur. En utilisant notre système, on peut synthétiser des sons résultants de la percussion d'un ...

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- n° Vol.30, n°3 - pp.10-21

This interview was conducted initially during the electroacoustic music studies 2005 conference in Montreal, where Mr. Dhomont was the keynote speaker.

Cet entretien s'est déroulé pendant la conférence EMS-05 à Montréal en 2005, où F. Dhomont était le principal intervenant.

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- n° Vol.30, n°4 - pp.80-98

In this article, we adress the problem of melody detection in polyphonic audio following a multi-stage approach, inspired by principles from perceptual theory and musical practice. Our system comprises three main modules : pitch detection, determination of musical notes, and identification of melodic notes.

Dans cet article, nous abordons le problème de la détection mélodique dans les polyphonies audio par une approche graduelle inspirée des principes de la théorie perceptuelle et de la pratique musicale.
Ce système comprend trois modules principaux : la détection de la pulsation, la détermination des notes musicales et l'identification des notes mélodiques
In this article, we adress the problem of melody detection in polyphonic audio following a multi-stage approach, inspired by principles from perceptual theory and musical practice. Our system comprises three main modules : pitch detection, determination of musical notes, and identification of melodic notes.

Dans cet article, nous abordons le problème de la détection mélodique dans les polyphonies audio par une approche graduelle inspirée des ...

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- n° Vol.30, n°4 - pp.67-79

Expressive Notation Package is a music notation program that has been developed to meet the requirements of computer-aided composition, music analysis, and synthesis control.

ENP est un programme de notation musicale qui a été développé pour répondre aux exigences de la composition assistée par ordinateur, l'analyse musicale et la synthèse de contrôle.

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- n° Vol.30, n°4 - pp.46-66

Adaptive concatenative sound synthesis (ACSS) is a recent technique for generating and transforming digital sound. Variations of sounds are synthesized from short segments of others in the manner of collage based on a mesure of similarity.

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- n° Vol.30, n°4 - pp.28-45

We present the development of a robotic percussionist named Haile that is designed to demonstrate musicianship. We define robotic musicianship in this context as a combination of musical, perceptual, and interaction skills with the capacity to produce rich acoustic responses in a physical and visual manner. Haile listens to live human players, analyzes perceptual aspects of their playing in real time, and uses the product of this analysis to play along in a collaborative and improvisatory manner.

Nous présentons ici le développement d'un robot percussioniste prénommé Haile et destiné à démontrer sa musicalité. Dans ce contexte, nous définissons la musicalité du robot comme une combinaison d'aptitudes musicales, perceptuelles et interactives avec la possibilité de produire une réponse acoustique riche d'une manière physique et visuelle. Haile écoute le jeu de vrais interprètes, analyse ce qu'il perçoit de leur jeu en temps réel et utilise le produit de cette analyse pour accompagner, soit d'une manière collaborative, soit en improvisant.
We present the development of a robotic percussionist named Haile that is designed to demonstrate musicianship. We define robotic musicianship in this context as a combination of musical, perceptual, and interaction skills with the capacity to produce rich acoustic responses in a physical and visual manner. Haile listens to live human players, analyzes perceptual aspects of their playing in real time, and uses the product of this analysis to ...

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- n° Vol.30, n°4 - pp.12-27

In 1990, research into an anthropomorphic robot flutist began at Waseda University. The main goal of our research is the understanding of the motor-control process required to play the flute (from an egineering point of view). Additionally, we propose novel ways of interaction between human and the robot, such as real-time interactive performance and transferring flute skills to beginners.

En 1990 a débuté à l'université de Waseda une recherche autour d'un robot flûtiste anthropomorphe.
L'objectif principal de cette étude est de comprendre le procédé de motorisation nécessaire au jeu de la flûte.
De plus, nous proposons un nouveau moyen d'interaction entre l'homme et la machine, comme la performance interactive en temps réel ou communiquer la dextérité de la flûte aux débutants.
In 1990, research into an anthropomorphic robot flutist began at Waseda University. The main goal of our research is the understanding of the motor-control process required to play the flute (from an egineering point of view). Additionally, we propose novel ways of interaction between human and the robot, such as real-time interactive performance and transferring flute skills to beginners.

En 1990 a débuté à l'université de Waseda une ...

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- n° vol.30, n°1 - pp.67-82

Recent technological developments have enabled us to synthesize images and sounds concurrently within single computers, even in real time, giving birth to novel and genuinely integrated audiovisual art forms. But how should we organize and compose such works ? Given a certain soundscape, what would form an appropriate sequence of images to that soundscape ? Given a certain sequence of images, what sounscape is appropriate to it ? If the image sequence and the soundscape are being created concurrently, how should we compose them ?
Recent technological developments have enabled us to synthesize images and sounds concurrently within single computers, even in real time, giving birth to novel and genuinely integrated audiovisual art forms. But how should we organize and compose such works ? Given a certain soundscape, what would form an appropriate sequence of images to that soundscape ? Given a certain sequence of images, what sounscape is appropriate to it ? If the image ...

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- n° vol.30, n°1 - pp.49-65

This article summarizes our efforts to ease the exploration of rich gesture-mapping techniques applied to creative work with generative real-time audio and video instruments. We describe an approach to mapping that involves an independent layer of algorithms with time-varying, behaviour that is affected, explored or observed in some way with gesture. We begin by introducing the concept of dynamic, independent visual-mapping layers, we then step back and briefly discuss the roots of this work to clearly contextualize it and its future directions. We conclude by discussing some of the advantages of our proposed systems and providing a number of examples
This article summarizes our efforts to ease the exploration of rich gesture-mapping techniques applied to creative work with generative real-time audio and video instruments. We describe an approach to mapping that involves an independent layer of algorithms with time-varying, behaviour that is affected, explored or observed in some way with gesture. We begin by introducing the concept of dynamic, independent visual-mapping layers, we then step ...

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- n° vol.30, n°1 - pp.37-48

Experimental research in music performance is now an established field with a number of interesting advances relating to the understanding of the musical communication between performer and listener. Research in this field includes the communication of structure, emotional expression, and musicians' body gestures.
From this research, it is evident that the performer has an important and essential role "giving life" to a composition, introducing gestural qualities, enhancing the musical structure, and providing a personal interpretation reflecting an expressive intention.

Le champ de la recherche dans le domaine de l'interprétation musicale est maintenant bien établi avec notamment un nombre intéressant d'avancées relatives à la compréhension musicale entre l'interprète et son auditoire.
La recherche dans ce domaine comprend la communication de la structure, l'expression des émotions ainsi que des mouvements et des gestes des musiciens.
D'après cette recherche, il semble évident que l'interprète revêt un rôle essentiel "donnant vie" à une composition en présentant certaines qualités gestuelles, en réhaussant la structure musicale, et en apportant une interprétation personnelle, le reflet d'une intention expressive.
Experimental research in music performance is now an established field with a number of interesting advances relating to the understanding of the musical communication between performer and listener. Research in this field includes the communication of structure, emotional expression, and musicians' body gestures.
From this research, it is evident that the performer has an important and essential role "giving life" to a composition, introducing ...

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